Compliance (z angielskiego – zgodność) to ogół działań podejmowanych przez firmę w celu zapewnienia, że prowadzona przez nią działalność jest zgodna z prawem oraz regulaminami wewnętrznymi. To całokształt regulacji, rozwiązań organizacyjnych oraz narzędzi, które mają zapewnić zgodność działania firmy z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi, a także dobrymi praktykami i kodeksami etycznymi.
Podstawowymi zadaniami compliance są:
Wdrożenie systemu compliance w firmie można podzielić na dwa obszary: wewnętrzny i zewnętrzny. Obszar wewnętrzny koncentruje się na szkoleniu pracowników i uświadamianiu im, że ich działania wpływają na całą organizację, a zaniedbania i naruszenia regulacji może rodzić konsekwencje prawne.
Obszar zewnętrzny odnosi się do klientów, podwykonawców i kontrahentów. Najważniejszym obowiązkiem firmy jest tu:
Nasza kancelaria pomaga przedsiębiorcom przygotować i wdrożyć przepisy z zakresu compliance.
Obowiązkowo stanowisko Compliance Officer muszą utworzyć instytucje rynku finansowego, przede wszystkim banki. Zadaniem specjalisty zatrudnionego na tym stanowisku jest między innymi przygotowanie i kontrola procedur zapobiegających praniu brudnych pieniędzy (tzw. AML).
Inne firmy nie muszą wyznaczać pracowników zobowiązanych do kontrolowania przestrzegania programu compliance, niemniej coraz częściej decydują się na to, by ograniczyć ryzyko działania niezgodnie z prawem oraz aby mieć pewność, że firma działa w zgodzie z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi. Posiadanie programu compliance jest przez rynek oceniane jako atut i ma znaczenie wizerunkowe.